A Nemzeti Múzeum új kiállításán láthatók az erdélyi fejedelmek leghitelesebb portréi

Hírek

Március 13-án sajtótájékoztatót tartottak az MNMKK Magyar Nemzeti Múzeumban 15-én megnyíló Fejedelmek aranya – Uralkodói reprezentáció Erdélyben című kiállításról, amely erdélyi útjáról március 1-jén, kalandos körülmények között tért vissza Magyarországra.

– Március 15-e előtt két nappal vagyunk, így a 15-én megnyíló kiállításra vonatkozóan aktuális felidézni a 12 pont közül az utolsót: az Erdéllyel kívánt uniót – kezdi beszédét Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter. – A tavaly tavasszal Magyarországról Erdélybe indult Fejedelmek aranyával kulturális értelemben ez az unió valósult meg. Csíkszeredán és Marosvásárhelyen huszonháromezren látták a páratlan értékű, egyedi arany- és ezüst pénzérméket és a hozzájuk kapcsolódó műtárgyakat, például buzogányokat, szablyákat, és ez jól szolgálta azt az az elvet, hogy a Kárpát-medence minden magyarjának meg kell kapnia közös kulturális kincseink megtekintésének lehetőségét. A román hatóságok bürokratikus okból nem engedték következő tervezett erdélyi állomására, Sepsiszentgyörgyre szállítani a kiállítás anyagát, ezért a kulturális kormányzat a Magyar Nemzeti Bank páncélautójával március 1-jére virradóra Magyarországra hozta őket, így március 15-étől április 13-áig már a Nemzeti Múzeumban tekinthető meg a Fejedelmek aranya. A jegybevétel felét az erdélyi magyar múzeumoknak ajánlják fel. Március 15-én és 16-án ingyenesen lehet megnézni, de az adakozásra e két napon is meglesz a lehetőség.

Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter
Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter

Zsigmond Gábor főigazgató a helyszín, a Nemzeti Múzeum szimbolikus jelentőségére hívja fel a figyelmet. – A márciusi ifjak innen indultak el forradalmat csinálni, az Erdéllyel való uniót követelni, mi pedig most Erdélyt, az erdélyi fejedelmek kincseit hozzuk ide – mondja. – Nem is akármilyen értékű kincseket: a kiállítás anyagának biztosítási értéke öt és fél milliárd forint. De már az egyes műtárgyaké is kivételes: Bocskai Erzsébet aranydukátjáé – akinek a nevéhez az első magyar protestáns bibliafordítás kötődik – például százmillió forint, Apafi Mihályé pedig huszonötezer euró. De ha nem az anyagi, hanem a múzeumi szempontokat tekintjük, akkor is egyértelmű ezeknek a tárgyaknak a kivételes értéke. Például azért, mert az erdélyi fejedelmek hitelesnek tekinthető arcképei ezeken a pénzeken maradtak fenn, és az Erdélyi Fejedelemség kulturális fellegvár voltára világítanak rá. Hogy Erdély „idehozatala” megvalósulhatott, azért nagy hála illeti a Nemzeti Múzeum kiállításépítő munkatársait gyors és igényes munkájukért, akárcsak a kiállítás létrehozásában részt vevő többi, magyar és erdélyi múzeumot. Szeretettel várják a megtekintésére az ünnepi napokban érkezőket, akiket sok családbarát egyéb programmal és táncházzal is meg fognak örvendeztetni.

Demeter Szilárd, a Magyar Nemzeti Múzeum Közgyűjteményi Központ elnöke
Demeter Szilárd, a Magyar Nemzeti Múzeum Közgyűjteményi Központ elnöke

Demeter Szilárd először a kiállítás anyagának szállítási nehézségeivel foglalkozik, amelyek egy évvel ezelőtt, amikor Erdélybe útjára indult, még nem merültek fel. Románia azóta a schengeni övezet tagja lett, és életszerűtlen igényekkel lépett fel a szállító járműre vonatkozóan, noha az EU-ban az áruk szabad mozgására vonatkozó elv érvényes a műkincsszállításra. Nagyobb szigorra csak az EU-n kívülre szállítás esetén, a műkincscsempészet megakadályozása érdekében lenne szükség. Az azonban, hogy Sepsiszentgyörgyre már nem jutott el a Csíkszeredán és Marosvásárhelyen sikerrel szerepelt Fejedelmek aranya, nem változtat azon az alapelven, hogy a Kárpát-medencei magyar múzeumok egységes térben és a kiállításaik utaztatásában gondolkodnak. A Nemzeti Múzeumba beköltözött Fejedelmek aranya százötven olyan évről szól, amellyel az Erdélyi Fejedelemség a 16–17. században felhelyezte magát Európa térképére. Százötven olyan évről, amely nélkül Európa története sem mondható el.

Zsigmond Gábor, az MNMKK Magyar Nemzeti Múzeum főigazgatója
Zsigmond Gábor, az MNMKK Magyar Nemzeti Múzeum főigazgatója

A kupolaterembe lépve először kissé tanácstalan vagyok, mert megijedek az oldalsó tárlókban kiállított pénzérmék özönétől, és nem bízom magamban eléggé ahhoz, hogy a beléjük kódolt információkat – amelyek a kiállítás legfőbb értékei – képes leszek maradéktalanul kinyerni. Ezért a nagyobb műtárgyak: szablyák, nyereg, buzogányok, páncéling, vért, edények felé veszem az irányt. Az rögtön feltűnik, hogy a török „Portai-forma”, angolul turkish style tárgyak jelenléte mennyire hangsúlyos. Ezeken túl egy makettet tanulmányozok alaposabban, amely egy pénzverde munkálatait mutatja be. A kollégák megállás nélkül videóznak és fotóznak, a kamerák elé újabb és újabb megszólalók lépnek, alig győzök a terem újabb és újabb sarkaiba rejtőzni.

Bódai Dalma, a Pénzmúzeum éremosztályának vezetője és Tóth Csaba, a Nemzeti Múzeum munkatársa, a kiállítás egyik kurátora (a másik Karda-Markaly Aranka, a Csíki Székely Múzeum igazgatója volt) a segítségemre siet: rögtönzött tárlatvezetést tartanak, csak nekem.

– A pénzek az uralkodói reprezentáció eszközei voltak: szerepelt rajtuk a fejedelem neve, portréja, címei és címere – kezdi Csaba. – A kiállítás a hódoltság százötven évét öleli fel, amely során a szuverén Erdély saját pénzt veretett, kezdve János Zsigmonddal 1576-ban. Ezért először az ő aranydukátját és ezüsttallérját tekintjük meg. – A pénzek jelentőségéhez az is hozzájárul, hogy a fejedelmek leghitelesebb ábrázolásait ezeken láthatjuk – folytatja Dalma. – A kiállítás koncepciója az, hogy olyan tárgyakat mutat be, amelyeket a fejedelmek a pénzeken megörökített képeiken viselnek: például díszes páncélt, jogarként markolt buzogányt, a bal kézben pedig szablyát – ezek az erdélyi társadalom akkor militarizálódását jelzik – teszi hozzá Csaba. Igen ám, de a feliratokból kiderül, hogy az itt kiállított fegyverek és vért vagy páncél valójában dísztárgyak voltak, vagyis a fejedelem akkor vette kézbe,  öltötte magára őket, amikor modellt állt a róla készülő portréhoz – csatába nem ilyenekkel, nem ennyire szépekkel indult. Ezekkel a hatalmát akarta megjeleníteni. És mivel a fejedelemség az oszmánoktól függött, a szultáni athnáméhoz, kiváltság-biztosító okirathoz mindig jártak fegyverek, lószerszámok, sőt néha még trónszék is. Az egzotikusnak érzett török stílus pedig egész Európában divatossá vált.

Korabeli pénzérme
Korabeli pénzérme

Amikor azt kérdezem, melyek a kiállított pénzek közül a legértékesebbek, azt a választ kapom, hogy itt szinte minden nagyon ritka, sőt egyedi. De ha még ezen belül is ritkaságokra vágyom, akkor azoknak a fejedelmeknek a pénzeit nézzem meg, akik rövid ideig uralkodtak, mint Székely Mózes, Bethlen István vagy Brandenburgi Katalin. Az utóbbi nyugatias ruhaviseletű portréja abból a szempontból is érdekes, hogy az egyetlen: minden későbbit erről másolták – mondja Dalma. – Izgalmas a pénzek utóélete, például ékszerré való átalakításuk is – folytatja Csaba. – Báthory Gábor 1611-es tízszeres dukátját például rubintokkal ékesítették és egy fülecskével nyakba akaszthatóvá tették.

A következő állomásunk a pénzverde makettje, a gyerekek kedvence, amely 16. századi fametszet alapján készült, és érthetővé teszi, hogyan használták az úgynevezett verőtöveket. Volt belőle egy alsó és egy felső: az alsót egy fatönkre állították, és a felsővel ráütöttek.

A legszebb pénzek a fejedelemség végső időszakából származnak, Apafi és Thököly nevéhez fűződnek. Az itt látható érmek alapján az is kiderül, hogy a kivételesen díszes pénzérmeket sokszor kitüntetésként vagy ajándékként, a tisztelet jeléül ajándékozták.

Fotó: Hegyi Júlia Lili
Fotó: Hegyi Júlia Lili

Egy újabb tárlóban pénzérmekkel díszített használati tárgyakat, például csészét, poharat, serleget, kelyhet, fedeles kannát tanulmányozunk. A reformáció nevezetes alakjai is feltűnnek rajtuk, ezek egyedi tervezésű érmek. Egy következő tárlóban a címerek a díszítőelemek: az erdélyi nemzetiségek jelképeiből kombinált címer elemei például a kiterjesztett szárnyú sas (magyarok), a nap és a hold (székelyek), valamint a hét bástya (szászok).

kiállítás március 15-től április 13-ig várja a látogatókat az MNMKK Magyar Nemzeti Múzeumban. A nemzeti ünnep alkalmából a tárlat március 15-én és 16-án is ingyenesen látogatható.

 

Forrás: Kultúra.hu

Fotó: Hegyi Júlia Lili / Kultúra.hu