Közös agyműhely, ahol a kétely nem akadály, hanem alapanyag

Hírek

Ezzel a jelszóval indított tehetséggondozó nyári programot az MNMKK Magyar Nemzeti Múzeum iskolai közösségi szolgálatos középiskolások számára.

A program ötlete már régóta foglalkoztatta a múzeum kollégáit, melyet végül tavaly, az egyik időszaki kiállítás kapcsán el is indítottak, majd annak sikerén felbuzdulva hirdették meg az idei nyár során is, szintén egy időszaki kiállításhoz kapcsolódva. Bár a program még gyerekcipőben jár, az intézmény hosszútávú célja, hogy a foglalkozások ne csak a nyár folyamán, hanem az év többi időszakában is elérhetők legyenek, akár rövidebb, projektszerű feladatokkal kiegészítve. „Célunk emellett az is, hogy a diákok felfedezzék azt a kapcsolatot, ami köztük és a múzeum között lehet vagy esetleg egy-egy témához vagy témakörhöz kapcsolódóan már meg is született. Az aktuális kezdeményezésünkkel alapvetően azt szeretnénk elérni, hogy a diákok egy közösségben gondolkodva ismerjék meg a múzeumi és a tudományos világot, annak működését, felvetéseit stb. Emellett az iskolai közösségi szolgálat keretében nálunk eltöltött időszak hasznosan, a múzeumi világ megismerésével teljen el. Szeretnénk együtt gondolkodásra ösztönözni őket, hogy közösséget formálva vegyenek részt az aktivitásokban. Sőt, ennél tovább is lépnénk: azt tervezzük, hogy a programot az új iskolai évtől kezdődően kiterjesztjük, és a jelenleg is ismert, blokkosított tehetséggondozó foglalkozássorozat mellett egy egész évben elérhető, komplett programot indítunk. A diákokokkal így nem csak pár napig gondolkodnánk közösen, hanem egy hosszabb időszakon keresztül zajlana a közös munka” – mesélte Merkouris Mirella, a múzeum közösségszervező munkatársa.

Az idei két foglalkozás a múzeum Varázshatalom - Tudás. Közösség. Akadémia című időszaki kiállítására épül, mely a Magyar Tudományos Akadémia fennállásának 200. évfordulója alkalmából jött létre. A tárlat öt különböző látványvilágú tematikai egységben mutatja be az Akadémia történetét, közösségteremtő erejét, jelentőségét a nemzeti azonosságtudat és a polgári fejlődés formálódásában, az intézmény belső működését, a tudás létrehozásában és közvetítésében játszott szerepét, valamint a tudományok és a mindennapok kapcsolatát is. A Nemzeti Múzeumnál már bevált koncepció, hogy az éppen aktuális időszaki kiállításhoz minden esetben kapcsolódnak programok is - a tehetséggondozó program ezek sorába illeszthető be. A tudomány és a tudósi munka pedig különösen lényeges apropót adott, hiszen a foglalkozásokon a pályaorientáció szempontjából is érdekes és fontos kérdéseket fejtegetnek a múzeumi szakemberek a diákokkal.

Diákok a Hókusz-pókusz vagy hipotézis című programon
Diákok a Hókusz-pókusz vagy hipotézis című programon

A két különböző időpontra meghirdetett program egy kiállításhoz kapcsolódva, mégis más-más tematika mentén épül fel. Az első, már lezajlott turnus során olyan kérdésekre keresték a választ, hogy a tudomány és a varázslat közti határ mely formában húzódik, milyen felelőssége van egy-egy tudósnak, mik a pálya nehézségei, buktatói, illetve, hogy milyen kritériumok és szabályok szerint működik egy-egy tudományos kutatás. „A július 29-31. között megrendezendő program esetében inkább a történelmi korszakok és a tudomány kapcsolatát szeretnénk boncolgatni. Célunk áttekintést adni a diákoknak, hogy egy-egy időszakban milyen megítélése volt a tudományos és tudósi munkának, hogyan haladt előre a tudomány története és hogyan tudtak egy-egy mindennapi kérdést megmagyarázni a rendelkezésükre álló információk fényében. A két téma kapcsolatban áll egymással, sok átfedés is van közöttük, de kicsit más oldalról közelítik meg a kérdéskört. A diákokat arra szeretnénk ösztönözni, hogy a témákról elmélyülten gondolkodjanak, és a saját gondolataikat ki is tudják fejezni. Drámapedagógiai módszerek felhasználásával (vitafórum, álláspontok ütköztetése, alkotó kreatív eladatok), interaktív formában közelítünk meg egy-egy tematikát. Emellett a kiállítás felfedezésére és értelmezésére irányuló interaktív múzeumpedagógiai módszereken és kreatív feladatokon keresztül is segítjük őket a témák és a kiállítás befogadásában. Amellett, hogy útmutatót adjunk számukra a kiállítások befogadásához, nem titkolt célunk az sem, hogy felkeltsük az érdeklődésüket, hogy a pályaválasztás során a tudomány műveléséhez kapcsolódó szakmák is ott mocorogjanak a fejükben, s adott esetben ezt az utat válasszák” – mondta el Szabó Viktória és Berta Erika múzeumpedagógus és andragógus.

 

Fotók: MNMKK Magyar Nemzeti Múzeum