Látogatás egy 19. századi sztár otthonában

Hírek

Itthon Jókai Mór volt az első hírességek egyike, aki elfogadta, hogy az olvasói kíváncsiak az életére is, és beengedte az otthonába az újságírókat, általuk pedig a nyilvánosságot.

Jókai dolgozószobája
Jókai Mór dolgozószobája

Ma már talán nem is furcsálljuk, hogy a média betekintést enged ismert emberek magánéletébe és otthonába, „első kézből” értesülhetünk akár a tengeren túli celebritások botrányairól vagy örömeiről, a hírességek mindennapjairól is. Ezt a voyeurködést új szintre emelte a közösségi média térnyerése, amelynek köszönhetően láthatjuk, hogy ismerős vagy ismeretlen emberek mi mindent tárnak a nyilvánosság elé. Kevesen tudják, hogy az ilyen típusú kíváncsiság kielégítésére törekvő bulvársajtó a 19. században nyert teret, és itthon Jókai Mór volt az első hírességek egyike, aki elfogadta, hogy az olvasói kíváncsiak az életére is, és beengedte az otthonába az újságírókat, általuk pedig a nyilvánosságot.

Korábban a képzőművészeti ábrázolások szinte kizárólag az arisztokrata paloták enteriőrjeibe kalauzolták a nézőt, és keveseknek adatott meg, hogy megcsodálhassák az ott látható képeket, bútorokat és más műalkotásokat. A 19. századi sajtóban nyomon követhető az a változás, amelynek során a polgári otthon, a szalonok és a művészek műtermei egyaránt a közérdeklődés figyelmébe kerültek, és ezzel egyidőben a fényképezés is egyre nagyobb teret nyert, egyre pontosabb forrást jelentettek az otthonok dokumentálásában.

A Magyar Salon 1893–94. januári számában jelent meg az itt látható fotó Jókai Mór dolgozószobájában címmel. Jókai ekkoriban a veje, Feszty Árpád Bajza utcai, új építésű villájának első emeletén lakott, 1892 szeptemberében itt látogatta meg a századforduló sikeres és keresett portréfényképésze, Erdélyi Mór.

A Vasárnapi Ujság 1893. december 31-i száma szintén közli a fotó egy részletét Szívos Béla A Jókai dolgozószobája című írásának illusztrációjaként. Ebből idézünk néhány bekezdést, amely segít pontosítani azokat a részleteket is, amelyeket a fotográfia nem tudott megőrizni: „A dolgozó szoba falai zöld szövettel vannak bevonva, a padló pedig vörös szőnyeggel ékes. De a fehér szín sem hiányzik. Ott hever mindjárt az ajtó mellett egy hatalmas jegesmedve-bőr. Fehér az, mint az éjszaki sark hava, ahonnan ide került. […] A kandalló tetején sok mindenféle apró csecse-becse van. Egy csapat szobor, kókuszdió-kutya, ódon gyertyatartók, főkép pedig egy kis különös régi órácska, mely zsebóra is, asztali óra is egy személyben. A kandallóhoz közel egy asztal szintúgy görnyedezik a sok díszkötésű, selymes, bársonyos oklevél súlya alatt. A különféle testületek, városok, egyesületek díszoklevelei. Az asztal mellett termetes bőrdívány nyújtózkodik, fölötte néhány érdekes kép, így Mészölytől egy szép festmény, továbbá a költő maga festette arczképe 18 éves korából, s boldogult felesége képmása, szintén Jókai ecsetjétől. Közel ide egy kis üveges szekrény áll a fal mellett, Jókai saját faragása. Belsejében ott fehérlik egy csapat mithologiai istenasszony, mind a költő önkeze műve, – a párkányzaton pedig egy nyalka fakulacs és egy csomó bosnyák kés hever szép egyetértésben. E szekrény mellett nyílik balra egy ajtó, mely a költő kék szövettel bevont hálószobájába vezet. […] A fal mellett két nagy üveges szekrény tűnik szemünkbe, melyek egyike tele van mindenféle díszkötésű becses könyvvel, a másikban pedig a költő saját művei vannak, eredeti szövegben és fordításokban, a földnek ki tudná hányféle nyelvén. Még csak afrikai nyelv is van benne vagy három! […]

A két szekrény közt egy öreg rezes óra méregeti az idők folyását s nagy vontatva azt mondogatja, hogy – »kety, koty, úgy, úgy!« Mintha valakivel beszélgetne. A könyvszekrények előtt áll a dolgozószoba legnevezetesebb bútora, az íróasztal. Az íróasztal, amelyen az a sok csodás mű születik! Itt születnek azok a bámulatos művek: innen szállnak világgá annak a fényes elmének gondolatai; innen szárnyalnak szét költőjüknek és nemzetünknek dicsőségére!”

A riporter elragadtatással ír Jókai tengeri csiga-és kagylógyűjteményéről is, említést tesz két tarokkasztalról és egy nagy tulipános ládáról, amelyet a komáromiak adtak Jókainak az ötvenedik születésnapjára, és mint írja „ebben a ládában van aztán összegyűjtve minden apróság, ami csak a Jókai gyerek éveiből fennmaradt és összeszedhető volt. Rendkívül érdekes kis múzeum rejtezik abban a tulipános ládában!” 

És megemlít még valamit, ami a fotó számára megragadhatatlan:

„A nagy költőnek olyan erős a keze fogása, olyan szívig érő az a szép dallamosan csengő, jóságos hangja, a mint útnak ereszt. Ilyen hangja csakis áldott, jó embernek lehet.”