A vendégélmény mindenek felett – A concierge hivatás története A Magyar Aranykulcs kiállításon

Hírek

Ki is az a concierge? Leginkább ötcsillagos szállodákban találkozhatunk vele, az aranykulcsosok a szakma elitjének számítanak. A Magyar Aranykulcs – Szállodai portások a vendégekért címmel nyílt időszaki kiállítás szeptember 18-án a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban, mely a Magyar Aranykulcs szervezetének történetét mutatja be 1983-tól napjainkig.

A concierge feladata, hogy a vendégek legkülönfélébb és személyre szabott kéréseit teljesítse, felmerülő problémáit megoldja, tanácsokat adjon – legyen szó étteremfoglalásról, koncertjegyről, reptéri transzferről, városnézésről vagy akár egy orvos sürgős eléréséről, személyes vagy üzleti ügyek elintézéséről.

Az Aranykulcs, vagyis az Union Internationale des Concierges d’Hôtels Les Clefs d’Or 1952-ben létrehozott nemzetközi szervezet, amelynek tagjai több mint nyolcvan ország több mint östszáz szállodájában dolgoznak azon, hogy a vendégek különleges élményekkel gazdagodjanak.

A Magyar Aranykulcs – Szállodai portások a vendégekért címmel nyílt időszaki kiállítás a Magyar Aranykulcs szervezetének történetét mutatja be 1983-tól napjainkig. A nagyközönség számára is élvezetesen ismerteti a szállodaportás-szakmát, foglalkozik a magyarországi szakoktatás történetével, a nemzetközi szervezettel, valamint a legendás hivatás fontos és érdekes képviselőivel.

„A concierge olyan, mint egy ’láthatatlan kulcs’, aki meg tudja nyitni a várost és a lehetőségeket a vendég számára” – olvasható az egyik ismertetőtáblán.

A vendéglátószakma régóta várt kiállításának megnyitóünnepségén a vendégeket dr. Török Róbert, az MNMKK MKVM főigazgatója köszöntötte. Kiemelte, hogy a kiállítással a múzeumalapítók egyik fő célkitűzése valósult meg, hiszen a szakma nemzetközi szintű kiállítása nyílt meg.

Szatmáry-Jähl Angéla, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara Kereskedelmi Tagozatának elnöke a személyes gondolatait is megosztotta, és gróf Zichy Nándor gondolatait idézte. Bevezetőjében kiemelte a szállodaportások idegenforgalomban, turizmusban betöltött támogató szerepét, így a szakma oktatásba emelésének a fontosságát és a nemzetközi versenyek magyar sikereit.

„Az országunkban rövid ideig tartózkodó idegenek nemzetünket nagyobbrészt szállóinkon keresztül ismerik meg” – idézik Kurtz Bélát a múzeum földszinti kiállítóterében. „Az a hivatásunk, hogy az elődeinktől tanultakat átadjuk a következő szállodásnemzedéknek” – olvasható ugyanitt a kiállítás ötletgazdájának mondata.

Bártfai Endre, a Turizmusfejlesztők és Tanácsadók Szövetségének elnöke és a Magyar Szállodaportások Aranykulcs Egyesületének tiszteletbeli tagja a bevezetőjében elmesélte, hogy 2023 őszén, az egyesület negyvenedik évfordulója után a szervezet két korábbi elnökével, Ungár Tamással és Buday Péterrel, a Four Seasons Gresham Palace főportásával kezdeményeztek egy nagyobb szabású tárlatot, és most születésnapi ajándékként éli meg, hogy mindez megvalósulhatott.

Zemliczki Róbert, a Magyar Szállodaportások Aranykulcs Egyesületének az elnöke, a Budapest Hilton főportása nyitotta meg a kiállítást. Beszédében szólt a concierge hivatásáról és elhivatottságáról, aki a kívánságok valóra váltója, mindig szolgálatkész, informális, diszkrét és mosolygós. Végül Török Róbert főigazgató zárta az eseményt, megköszönve a támogatásokat, a vendéglátószakma és a szakmúzeum közös vállalását, a Magyar Szállodaportások Aranykulcs Egyesületével való együttműködést és útmutatásaikat, valamint kiemelte a múzeumi kollégák, köztük a kiállítási kurátorok: Hegedüs Krisztián és Vona Zoltán muzeológusok munkáját.

Nagy Borbála Réka

 

A hazai szállodatörténetet, a szálloda portáját és portását bemutató, gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt érdekes tárlat 2026. március 15-ig látható.

Fotók: Csiki Vivien / Kultúra.hu