Magyar márkák – 6 érdekesség az IBUSZ-ról

Hírek

Magyarországon ma talán nincs is olyan ember, aki ne hallotta volna az IBUSZ nevét. De azt ki tudja például, hogy minek a rövidítése ez a betűszó? Írásunkból ez is kiderül.

Az IBUSZ Utazási Iroda több mint százéves múltjával még ma is a magyarországi idegenforgalomnak, a belföldi és a külföldi utazások szervezésének egyik legfontosabb szereplője. Íme hét érdekesség a több mint százéves cégről.

1. Grófok az igazgatótanácsban

Az Idegenforgalmi és Utazási Vállalatot 1902-ben alapították. Az igazgatósági tagok között olyan történelmi neveket találunk, mint gróf Esterházy, Dessewffy, Széchenyi. 1905-ben az ország területén már 30, külföldön 13 fiókirodájuk volt. A fejlődést, mint annyi más cég esetében, ebben az esetben is a világháború és a trianoni békeszerződés szakította meg.

2. Minek a rövidítése az IBUSZ?

A cég a ’20-as évek közepére ismét megerősödött. 1925-ben útjára indította a budapesti városnéző buszokat, 1926-ban pedig megállapodást kötött a MÁV-jegyek kizárólagos árusítására, sőt fúzióra lépett az Általános Beszerzési és Szállítási Rt.-vel. Ettől kezdve az elnevezése: Idegenforgalmi, Beszerzési, Utazási és Szállítási Vállalat Rt., rövidítve IBUSZ.

3. A fapados vonatoktól a csoportos utazásig

Megerősödését az akkori „fapados” járatok bevezetése is elősegítette, a harmincas években kilenc év alatt több mint egymillió utast szállítottak olcsón a cég „filléres vonatain”.

A második világháború után ismét a nulláról kellett indulni, ráadásul a korábbiakhoz képest a turizmus igen visszaszorult. A politikai helyzet miatti kényszerűségből szinte kizárólag hazai utakra, illetve Európa keleti felébe induló utakra csábíthatta a nem túl nagy utazóközönséget.

Az 1956-os forradalmat követő évek lazulást hoztak, és így a nemzetközi turizmus is feltámadt: egyre több külföldi érkezett Magyarországra, persze elsősorban a Balatonhoz, és egyre többen engedhettek meg maguknak külföldi utazást. Sőt, mivel az egyéni utazás nagyon nehéz volt, nagy szerepet töltött be az IBUSZ a csoportos, szervezett külföldi utak szervezésébe-

4. Ők bonyolították Rákóczi hamvainak hazahozatalát is

A cég a turisztika, az idegenforgalom mellett mindig foglalkozott különböző események lebonyolításával is. 1906-ban például megszervezte II. Rákóczi Ferenc hamvainak hazahozatalát. Továbbá nemzetközi rendezvényekre biztosított különvonatokat és külön buszokat.

5. Futóversenyt és koncerteket is szerveztek

Az IBUSZ-hoz fűződik az első nagy budapesti futóverseny, az 1984-ben induló IBUSZ Maraton, amit aztán sokáig évente megrendeztek. Kulturális eseményekhez is adta a nevét az IBUSZ, sőt 2005-ben új tevékenységet indított el országos irodahálózatában: koncertek, kiállítások és sportesemények jegyértékesítésé

6. Az IBUSZé volt az első részvény az értéktőzsdén

1989-ben a magyarországi privatizáció megindulásával az elsők között kezdődtek meg az előkészületek az IBUSZ magánosítására. 1990. június 21-én az IBUSZ az első részvény a Budapesti Értéktőzsdén.

Az MNMKK Országos Széchényi Könyvtár gyűjteményében jó néhány egykori plakát megtalálható, lásd itt.

A cikk Kopcsay Ágnes, az Országos Széchényi Könyvtár Plakát- és Kisnyomtatványtára munkatárának írása alapján készült.

Nyitókép: a debreceni Nagyerdei Stadion, Magyarország - Lengyelország (8:2) válogatott labdarúgó-mérkőzése 1949-ben. Fotó: Fortepan, adományozó: Kovács Márton Ernő