Olyan pénzeket is bemutatunk, melyekből mindössze egyetlen darab van a világon

Hírek

Az erdélyi fejedelmek 16-17. századi világába repít el az MNMKK Nemzeti Múzeumban március 15-én megnyíló Fejedelmek aranya – uralkodói reprezentáció Erdélyben című tárlat. A kiállítás a bemutatott korabeli pénzekkel, fegyverekkel és ruházattal nemcsak a fejedelemség numizmatikai értékeit mutatja be, de bepillantást enged a fejedelmi udvari kultúrába és az uralkodók reprezentációs szokásaiba is. A páratlannak ígérkező tárlat egyik kurátorával, dr. Tóth Csaba régész-numizmatikussal, az MNMKK Magyar Nemzeti Múzeum munkatársával beszélgettünk.

Apafi Mihály ötvenszeres dukátja, 1677
Apafi Mihály ötvenszeres dukátja, 1677

Ha visszautaznánk az időben és ellátogatnánk a korabeli fejedelemségbe, milyen gazdasági életet tapasztalnánk ott?

Az Erdélyi Fejedelemség egy jelentős gazdasággal és politikai hatalommal rendelkező, erős ország volt. A vesztes mohácsi csata után jött létre, a kettős királyválasztást és az ország három részre szakadását követően. Északon megalakul a Habsburg-uralom alatti Magyar Királyság, középen a török hódoltság, keleten és Erdélyben pedig az Erdélyi Fejedelemség. A hódoltságban nem folyt pénzverés, a másik két utódállamban viszont a középkori hagyományokra alapulva folytatódott. A közel másfél évszázados erdélyi pénzverés II. Jánostól és a Báthoryaktól, Bethlen Gáboron és a Rákóczi fejedelmeken át egészen az utolsó fejedelem, Apafi Mihály 1690-ben bekövetkezett haláláig a magyar pénztörténet kiemelt időszakának számít. Területén 14 verde működött, egyesek, például a marosvásárhelyi csak pár évig, de Gyulafehérváron, Kolozsváron vagy épp Szebenben a 150 év alatt végig zajlott a pénzverés. Az ország, amelynek természetesen voltak jobb és rosszabb periódusai, mind nemesfémekben, mind egyéb természeti kincsekben meglehetősen gazdag volt. Épp ezért amikor az aktuális fejedelem éppen helyes gazdaságpolitikát folytatott (és rendesen fizette a törököknek az adót, ilyen volt például Bethlen Gábor időszaka), az ország virágzott, telt bőven reprezentációra, építkezésekre, sőt még a határokon átívelő háborúk finanszírozására is.

Milyen pénzeik voltak, és ezek közül melyek lesznek láthatóak a kiállításban?

Az erdélyi pénzverés a középkori magyar gyökerekből nőtt ki, és jellegét árnyalta az ország földrajzi helyzete, a szomszédos országokkal való kereskedelmi, politikai és kulturális kapcsolata. Az országban többféle pénzt használtak: egyrészt különféle méretű ezüsttallérokat, másrészt nagy értékű aranydukátokat, melyeknek léteztek hányadosaik és többszöröseik is. A legnagyobb értékű pénzeket az utolsó „nemzeti” erdélyi fejedelem, Apafi Mihály korában verték, neki ismertek ötvenszeres és százszoros súlyú dukátjai is. Az 1677-ben vert ötvenszeres dukátot, amelyből csupán ez az egy példány létezik a világon, elkészültének kereken háromszázadik évfordulóján, 1977-ben szerezte meg a Magyar Nemzeti Múzeum Svájcból, 250 ezer svájci frank értékben. A kis értékű aprópénzek verése nem volt jellemző az Erdélyi Fejedelemségre, ezek (denár, garas, poltura, dutka stb.) helyett főleg külföldi, magyarországi, lengyel és különféle német fizetőeszközöket használtak. Kedveltek voltak még a megszokott kerek formától eltérő alakú pénzek, a négy- és hatszögű úgynevezett csegelyek, és a csillag és félhold alakú, valamit hatszögű veretek. Ez utóbbiakat nem a pénzforgalom számára készítették, hanem reprezentációs célból: azokkal más uralkodókat ajándékoztak meg, esetleg kitüntetésként adták át az arra érdemeseknek. Ezek mindegyikét megtekinthetik majd a látogatóink, sőt, több különlegességgel is készülünk. Olyan pénzeket is bemutatunk, melyekből mindössze egyetlen darab van a világon! A műtárgyak között található például egy olyan, a világon egyedülálló tízdukátos, melyet utólag ékszerré alakítottak, zománcozták, fület tettek rá, és körben igazgyöngyökkel díszítették. Igazi kuriózum! De unikális az a II. Rákóczi György fejedelem által veretett hosszúkás ezüstlap is, amelyen öt tallér és nyolc denár éremképe látszik, de ugyanilyen egyedülálló Apafi Mihály csillag és félhold alakú dukátcsegelye. A fejedelmi verdékben a legősibb pénzverési módszert, a kalapácsos kézi verést alkalmazták, ezért az általuk használt verőtövekből is megmutatunk jó néhány darabot.

Aranydukát
Báthory Zsigmond erdélyi fejedelem tízszeres dukátja, 1598, MNMKK Magyar Nemzeti Múzeum, Éremtár
 

Miért számít ennyire különlegesnek ez a leletanyag?

Erdély nagyon gazdag természeti kincsekben, a sóbányászat mellett mindig is kiemelkedő szerepet játszott az arany- és ezüstbányászat is. A terület nemesércekben való gazdagsága az ókor óta közismert volt, már Hérodotosz is megemlékezik a Maros folyó mentén élő „agathürszoszok” aranyáról. Az Erdélyi Fejedelemségben nagyon sok pénzt vertek, de ezek nagy része elment a háborúkra, valamint a török uralkodónak fizetett adókra, kenőpénzekre, akik viszont a kapott pénzeket nem tartották meg, hanem beolvasztották és saját érméket vertek belőlük. Ezért nagyon kevés maradt meg belőlük. Az árveréseken ma a legdrágábban eladott pénzek legtöbbször erdélyiek, az áruk 100-200 ezertől egészen egy-két millió euróra is rúghat darabonként. A különlegességüket egyébként nemcsak a ritkaságuk, hanem a szépségük is adja. Míg a Magyar Királyságban professzionális vésnökök dolgoztak, apáról fiára szállt a szaktudás, addig Erdélyben a pénzeket ötvösök készítették, ezért bájosan amatőr munkáknak számítanak. Az érem vésése során kevésbé az arc megmunkálására, sokkal inkább arra helyezték a hangsúlyt, hogy a címert, illetve az uralkodó ruházatát, páncélját, szablyáját, buzogányát minél hitelesebben, a valósággal megegyezően ábrázolják.

Dr. Tóth Csaba, a kiállítás egyik kurátora
Dr. Tóth Csaba, a kiállítás egyik kurátora

Pedig fontos volt az arc, hiszen az uralkodó arcképét ebben az időben a legtöbben csak a pénzeken láthatták.

Valóban, Erdélyben a 16-17. században még viszonylag ritkán készültek a fejedelmekről festmények, metszetek, rajzok, tehát az uralkodó arcát, vonásait a legtöbb ember a pénzekről ismerhette meg. Mivel a hatalomra kerülésüket követően általában új, saját érméket verettek a fejedelmek, ezek a tárgyak az uralkodói arcképek ikonográfiájának első hivatalos portréiként is jellemezhetőek. Több olyan későbbi, nyugat-európai művészek által készített metszet is ismert, melynek alapjául a fejdelem pénzen látható képmása szolgált. A miniatűr portrék egyben az ország vezetőjének uralkodói reprezentációi is voltak, mellyel megjelenítették hatalmukat, politikai státuszukat, valamint láttatták országuk gazdagságát és hatalmi potenciálját.

Milyen kurátori koncepció alapján készült a kiállítás?

A koncepciót közösen dolgoztuk ki dr. Karda-Markaly Arankával, a Csíki Székely Múzeum igazgatójával. Kiindulópontként a korabeli pénzek bemutatását vettük, összesen 281 veret került a vitrinekbe. Majd a pénzek köré egy történetet fűztünk fel, megvilágítottuk a hátterüket, tehát azokból a tárgyakból is megmutatunk néhány korabeli darabot a látogatóknak, amelyek a vereteken szerepelnek. Az erdélyi fejedelmek pénzei alapvetően ugyanúgy néznek ki: előlapjukon az uralkodó jobb oldali profilból készített portréja látható deréktól felfelé, jobbjában egy buzogányt tart, mintegy jogarként, balját pedig a szablyája markolatán nyugtatja. A hátoldalán az uralkodó családi címere és az érem verésének éve látható. Ezért kerültek a műtárgyak közé különféle fegyverek, díszbuzogányok, díszszablyák, hegyestőrök. Emellett két öltözetet, egy sisakból és egy mell- és hátvértből álló huszárfélvértet és egy aranyozott-ezüstözött díszsodronyinget is megcsodálhatunk, különféle ötvöstárgyak, kannák, poharak, serlegek, csészék és tányérok társaságában.

Báthory Gábor erdélyi fejedelem 1611-ben vert tízszeres dukátja, amelyet utólag ékszerré alakítottak át.
Báthory Gábor erdélyi fejedelem 1611-ben vert tízszeres dukátja, amelyet utólag ékszerré alakítottak át.

A kiállítás az MNMKK Magyar Nemzeti Múzeum, a Magyar Pénzmúzeum és Látogatóközpont és az Iparművészeti Múzeum együttműködésében valósul meg. A tárlat 2025. március 15-től április 13-ig az MNMKK Magyar Nemzeti Múzeum kupolatermében várja a látogatókat. A bevétel 50 százalékát a székelyföldi múzeumok kapják.

Belépőjegy: A kiállítás különjegy megvásárlásával látogatható.

Március 15-én az MNMKK Magyar Nemzeti Múzeum ingyenesen látogatható.