Nagy László és Szécsi Margit Orosz Jánossal, a festő kiállításán
Nagy László 100
| 1974. október
| 2024.634.1.
Nagy Lászlóról a PIM gyűjteményében eddig csak egy olyan fotót sikerült a muzeológusoknak azonosítani, amely a költőt az Élet és Irodalom című laphoz köti. Kevés vizuális emlék maradt fenn arról a 20 évről, amikor e folyóiratnak a képszerkesztője volt. E fotó nemcsak Orosz János (1932-2019) festővel való barátságának egy elkapott jelenete, hanem a képzőművészeti világba való beágyazottságának is. Egy jó képszerkesztő nem reprodukciók alapján válogatja az ÉS hasábjainak képanyagát, hanem a kiállítások és a műtermek csendes rejtekeiből is.
A képen hárman láthatóak, ahogy felesége, Szécsi Margit társaságában barátjával beszélget, miközben a háttérben Orosz egyik portréja néz szembe a kamerával. Az elkapott pillanat spontán, Margit és László esetében karakterük rögtön felismerhető. A háttérben a fejek között látható portré teszi izgalmassá a kompozíciót: játék az élő és az ábrázolt arc között. Vadas József a Csók István Galériában 1974-ben megrendezett tárlatról szóló beszámolójában, mely az ÉS-ben jelent meg, a következőt emelte ki Orosz ekkor festett parasztromantikáiról és a fotón nem látható kerámiáiról: „a népi képzelet és a mai piktúra Nagy László költészetéhez hasonló ötvözése (…)”. Az összehasonlítás nem véletlen, barátságuk sem volt közös talaj nélküli.
Milos József (1940-) képe, fekete-fehér eredeti pozitív
MNMKK PIM Művészeti, Relikvia- és Fotótár