Nagy László PásztoRablók című képverse
Nagy László 100
| 1977
| letét, magántulajdon, az 1977. április 3-mal kezdődő, utolsó spirálfüzetben
Ez a kalligramma először az Élet és Irodalom 1977/13. számában jelent meg Korniss piktor úr képeihez alcímmel. Nagy László 1959-től volt a hetilap képszerkesztője. Havonta egy-egy lapszámot egyetlen festőművész, grafikus munkáinak szentelt, ebben a rovatban méltatta Korniss Dezső alkotásait is.
Korniss szintetikus – egyetemes és nemzeti motívumokat felhasználó – szürrealizmusa a népművészetből merít és a nonfigurativitásig elvonatkoztat. Nagy László a hozzá hasonló világlátású szentendrei képzőművésznek ajánlotta a Pásztorok és a Rablók II. című olajfestményei ihlette képversét:
„a húr csak fagyos horizont
elásta magát a nap
csak a puli maradt
pici gyász-daganat
a csengetyüs aranyos bábos
tünemény-sorozatok
végire fekete pont
a kór meg a kár
meg a nincs
ugye sok”.
Amikor 1977-ben a hatvani Hatvany Lajos Múzeumban kamarakiállítást rendeztek az idős mester munkáiból, a katalógus bevezetőjét Nagy László írta, melyben a művek inspirálta képverse is megjelent. A költő vizuális költeményeit közreadó, Kísérlet a bánat ellen című kötetben (Magvető, Bp., 1980) két változata szerepel, a múzeumban őrzött versíró füzetben még több autográf tintaírású variációja található. A füzet Nagy László örököseinek tulajdona: engedélyükkel kutatható.
autográf tintaírás
MNMKK PIM Kézirattár: Nagy László-letét, magántulajdon